مظنون افشای اسناد محرمانه پنتاگون بازداشت شد

جیک تشیرا، ۲۱ ساله و عضو گارد ملی نیروی هوایی آمریکا عامل افشای اسناد محرمانه پنتاگون معرفی شده است

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روز پنجشنبه ۱۳ آوریل، یک کارمند ۲۱ ساله گارد ملی نیروی هوایی آمریکا را به دلیل افشای اسناد محرمانه نظامی بازداشت کرد.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، گفت که اف‌بی‌آی، جک تشیرا را «در پیوند با تحقیقات درباره حذف، نگهداری و انتقال غیرقانونی اطلاعات محرمانه دفاعی و امنیت ملی» بازداشت کرده است. 

اف‌بی‌آی همچنین گفت که ماموران پلیس، مظنون را در خانه‌ای در نورت‌دایتون در ایالت ماساچوست بازداشت کردند. 

تصاویر ویدئویی پخش شده در کانال‌های خبری نشان می‌دهد که ماموران مسلح در ماساچوست مرد جوانی که تی‌شرت خاکستری و شلوارک قرمز به تن دارد و سرش را پایین انداخته است را سوار اتومبیل می‌کنند. 

سخنگوی پنتاگون ساعتی پیش در یک نشست خبری گفت افشای اطلاعات عامدانه صورت گرفته است و نقض سوگندی است که افراد شاغل در بخش‌های امنیت ملی برای حفظ اسناد یاد می‌کنند و عملی مجرمانه است.

پت رایدر افزود که سرپیچی از سوگند حفظ و نگهداری اسناد محرمانه عملی است که به شکل آگاهانه و عامدانه از افراد سر می‌زند و فرد خاطی در مورد آن مسئول است. او همچنین گفت وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقات را پیش می‌برد. 

در جریان این افشاگری، برخی گزارش‌های حساس و محرمانه از جمله درباره توانایی‌ها و نقاط ضعف نیروهای نظامی اوکراین و روسیه همچنین اطلاعاتی درباره متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی و بریتانیا و همچنین ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش در روز پنج‌شنبه گفته بود که بازرسان در حال نزدیک شدن به منبع افشای اطلاعات در فضای اینترنت‌اند که گمان می‌شود جدی‌ترین نقض و افشاگری امنیتی در آمریکا در سال‌های اخیر باشد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز که قبل از رسانه‌های دیگر نام جیک تیکسیرا را در روز پنجشنبه اعلام کرد، نوشت که تیکسیرا عضو شاخه ۱۰۲ گارد ملی هوایی ماساچوست است. نیویورک‌تایمز نوشت که تیکسیرا رییس گروه آنلاین «تاگ شیکر سنترال» بود. اعضای این گروه ۲۰ الی ۳۰ نفر بودند که در این گروه خصوصی از جمله درباره علاقه‌شان به تفنگ صحبت می‌کردند و در آن محتوای نژادپرستانه و بازی‌های ویدیویی را به اشتراک‌ می‌گذاشتند.

اطلاعات محرمانه نظامی و امنیتی وزارت دفاع آمریکا ابتدا در ماه‌های فوریه و مارس روی شبکه پیام‌رسان دیسکورد منتشر شد و سپس به رسانه‌های اجتماعی دیگری چون تلگرام راه یافت. 

روزنامه واشنگتن‌پست جیک تیکسیرا را مرد جوان آمریکایی عاشق اسلحه، مسیحی محافظه‌کار و یهودستیز معرفی کرد که در پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز خدمت کرده است. 

بیشتر از جهان